Fazilet 360° Eğitim Modeli
Eğitim Modeli, günümüzün hızlı değişen bilgi çağında bireylerin sadece akademik bilgiyle değil; çok boyutlu yetkinlik, değer ve erdemlerle donatılmasını amaçlayan bütüncül bir eğitim çerçevesidir. Bu model, OECD Learning Compass 2030 ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli gibi iki önemli ulusal ve uluslararası referans noktasını bir araya getirerek, küresel yeterlikler ile yerli-milli değerleri dengeli bir şekilde bütünleştirir.
OECD Learning Compass 2030, bireylerin geleceğin belirsiz ve karmaşık dünyasında sorumlu, üretken ve dönüşüm odaklı aktörler olarak rol alabilmesi için gerekli olan temel beceriler, bilişsel ve sosyal-duygusal yetkinlikler ile dönüştürücü yetkinlikleri çerçevelemiştir. Bu yaklaşım, bireylerin sadece bilgiye sahip olmasının yeterli olmadığını; aynı zamanda bu bilgiyi sorumluluk bilinci, değer üretimi ve çelişkileri yönetme yetisiyle eyleme dönüştürmeleri gerektiğini vurgular.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ise, bu evrensel hedefleri yerli bir zeminle bütünleştirerek, eğitimi ahlaki, kültürel, tarihsel ve manevi köklere dayandırır. Bu bağlamda bilgi, beceri, tutum ve değer bütünlüğü; disiplinlerüstü tematik yapı; inanç ve anlam temelli pedagojik yaklaşım ve aktif öğrenci katılımı ön plandadır.
Fazilet 360° Eğitim Modeli, bu iki paradigmayı sentezleyerek öğrencinin bilişsel, duyuşsal, sosyal, dijital, manevi ve etik boyutlarda tam donanımlı yetişmesini hedefler.
Modelin temel amacı; bireyin sadece akademik alanda başarılı olmasını değil, aynı zamanda değer odaklı, topluma duyarlı, dijital dünyada etik davranan, liderlik ve vatandaşlık bilinci gelişmiş bir birey olarak yetişmesini sağlamaktır.
Bu bağlamda iki temel referans modelin ana bileşenleri ve Fazilet 360° Eğitim Modelinin Sentezi şöyledir:
1- OECD’NİN “LEARNİNG COMPASS 2030” ANA BİLEŞENLERİ
- Okuryazarlık
- Matematiksel okuryazarlık
- Dijital okuryazarlık
- Eleştirel düşünme
- Yaratıcılık
- İletişim
- İş birliği
- Öz-yönetim
- Empati ve sorumluluk
- Sorumluluk alma
- Değer yaratma
- Gerilimlerle başa çıkabilme
2- TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ ANA BİLEŞENLERİ
- Bilişsel, duyuşsal, sosyal, manevi ve fiziksel gelişimi kapsayan çok boyutlu bir öğrenme yapısı.
- Bilgi, beceri, tutum ve değerleri birlikte geliştirme hedefi.
- Ahlak, adalet, sorumluluk, merhamet, sadakat, sabır gibi asli değerler
- Sevgi, saygı, empati, çevre duyarlılığı gibi evrensel değerler (Değerlerin öğrenilmesi değil; içselleştirilmesi ve yaşanması esas alınır.)
- Sadece bilgi aktaran dersler değil; hayatla bağlantılı, tematik, anlam merkezli öğrenme alanları.
- Örneğin: “Kültür ve Medeniyet”, “İnsan ve Toplum”, “Doğa ve Bilim”, “Dijital Dünya”
- Öğrencinin “ne bildiğinden çok, ne yapabildiği” önemlidir.
- 21. yüzyıl yetkinlikleri: Eleştirel düşünme, iletişim, iş birliği, problem çözme, üretkenlik vb.
- Eğitim; medeniyet perspektifiyle, kök değerlerimize yaslanarak tasarlanır.
- Türkiye'nin tarihî, kültürel, felsefi ve manevi mirası öğrenme içeriklerine yansıtılır.
- Eğitim sadece bilgi değil, anlam ve değer üretme sürecidir.
- öğrenciye kim olduğunu, nereden geldiğini ve ne için yaşadığını sormasını sağlayan bir yaklaşım sunar.
- Öğrenci pasif alıcı değil, aktif katılımcı ve değer üreticisi olarak tanımlanır.
- Karar alma, katkı sunma, topluma hizmet etme gibi sorumluluklarla eğitimin parçası olur.